January 9, 2021

Zorgen over recente ontwikkelingen

                                     Heiloo, 7 december ’20

    
Aan:                                     
College van B&W en Raadsleden van Schiermonnikoog,
Postbus 20
9166 ZP Schiermonnikoog
     

Geacht College en Raadsleden,

Ik neem de vrijheid om u mijn oprechte zorgen over te brengen ten aanzien van recente ontwikkelingen op uw mooie eiland.
Ik ben weliswaar geen ‘eilander’, maar wel een groot liefhebber en bewonderaar van uw eiland: de rust, de ruimte, het natuurschoon en de gemoedelijkheid van uw bevolking.
Sinds begin jaren tachtig komen wij (mijn vrouw en ik) jaarlijks 2 keer een week op het eiland doorbrengen. Door al die jaren zijn we inmiddels wel wat ‘geworteld’ op uw eiland. De afgelopen maand (november) hebben we er weer 2 weken doorgebracht; het was weer goed toeven (jammer dat de restaurants gesloten waren), maar er is ons ook iets opgevallen en duidelijk geworden: ‘Er is een splijtzwam actief binnen uw gemeenschap’! De polarisatie betreft het voorgenomen plan voor een stuk ‘rondweg’ door de weide en de bouw van een nieuwe busremise en daarbij de vergroting van het bedrijventerrein. De ene groep is voor dit nieuwe plan en de andere groep (ik begrijp verreweg de grootste) ziet dit als een aanslag op de eigenheid van eiland en dorp. De te kiezen oplossing heeft grote consequenties voor de toekomst; zowel wat betreft het dorpsaangezicht en, zeker zo belangrijk, ook de polarisatie binnen uw samenleving. Dit laatste lijkt me niet wenselijk in zo’n kleine gemeenschap als de uwe. Overigens, wat het dorpsaangezicht betreft heb ik wel een mening (als niet-eilander doet mijn mening er echter voor u niet toe) maar ik wil nog wel kwijt dat ik in mijn omgeving (kop van Noord-Holland) vele dorpen ken die door verkeerd geplande en aangelegde rondwegen qua karakter en aangezicht verpest zijn; niet terug te draaien!  
Ik zou ervoor willen pleiten dat er in gezamenlijk overleg naar een voor beide partijen binnen de bevolking aanvaardbare oplossing wordt gezocht opdat ‘de splijtzwam’ niet zijn negatieve werking kan voortzetten.

Met vriendelijke groet,

Pieter Gutter
De Watergang 24
1852 RN Heiloo

 

 Reactie gemeente klik hier...