Onder de loep

Het gemeentebestuur nodigt alle belangstellenden- eilanderbewoners, gasten en eigenaren van vakantiehuisjes- uit om de enquête ruimtelijke ontwikkelingen in te vullen. In de nieuwsbrief wordt gemeld dat de drie rapportages over de verschillende ruimtelijke ontwikkelingen als achtergrondinformatie kunnen dienen bij het invullen hiervan.
Echter, de rapportages zijn onvolledig, ten dele onjuist, slecht onderbouwd met feiten en cijfers, en veelal gebaseerd op subjectieve waarneming.

Let dan ook goed op bij het raadplegen van deze rapportages als je de enquête invult. Want anders komt je uiteindelijk in de opgezette val terecht: de denkrichting waaraan dit college al een heel jaar lang vasthoudt.

De enquête zelf is suggestief en begint al fijntjes met 2 sfeerbeelden. Het linker beeld is een landbouwmachine die welgeteld één keer per jaar over de Middenstreek rijdt. Voor de opstellers van de enquête is dit blijkbaar de norm om een drukke verkeerssituatie te duiden.

Wij willen proberen je wel goed te informeren.
Bijgevoegd is een lijst met gegevens uit die rapportages die weerlegd worden omdat de onderbouwing ontbreekt, de oplossing suggestief is of gegevens niet juist of onvolledig zijn.

Een voorbeeld van manipulatie in de rapportage ‘Ruimtelijk vraag stuk Busremise’: 
‘Voor electrische bussen die binnen worden opgeladen is de afstand bepaald op 30 meter’
De zin is terug te vinden onder ‘Beperkingen van de bestaande busremise’. Als aan de Oosterreeweg een hindercirkel van 30 meter geldt dan behoort het niet tot een zogenaamd ‘gemengd gebied’.
De zin zou dan ook geen aandacht hebben verdiend als er niet later in deze rapportage bij ‘locatie Knuppeldam’ naar verwezen wordt in samenhang met: ‘Hoe groot deze afstand minimaal moet worden is mede afhankelijk van eventuele maatregelen, zoals bijvoorbeeld een geluidswal in passen in het landschap en dergelijke. Zonder specifieke uitwerking is niet op voorhand aan te geven welke concrete afstand voor de busremise in dit geval minimaal moet worden aangehouden’.
De locatie Knuppeldam is een zogenaamd ‘gemengd gebied’. In dat gebied geldt niét een hindercirkel van 30 meter, maar een hindercirkel van10 meter voor electrische bussen. Je kunt hier meer over terug vinden in het concept bestemmingsplan Woningbouw locatie Oost dat aan de raadsstukken is toegvoegd in mei 2020. Pagina 32-33 van dit document.

kanttekeningen bij ‘Ruimtelijk vraagstuk busremise’ hier.
 
 

 

We wensen je veel succes en wijsheid bij het invullen van de enquête.