June 29, 2020

Brief aan de raad 3









Geachte raad, volksvertegenwoordigers van Schiermonnikoog.
Op 7 juli moet u een besluit nemen over de ontwikkeling richting bedrijventerrein Melle Grietjespad en daaraan verbonden verlenging van de Heereweg en buslus.
Een van de stokpaardje van B&W is het verplaatsen van de busremise naar het Melle Grietjespad.
In nieuws brief 21 van 29 mei staat: De bus garage aan de Oosterreeweg is niet groot genoeg om alle bussen te stallen. Bussen gaan langer mee als je ze tussendoor in een garage zet. Dat is waar, maar de werkelijkheid op het Melle Grietjes terrein is anders. Daar komt geen garage waar alle bussen binnen kunnen staan, maar een grote parkeerplaats, een buiten stalling dus. Dit in tegen spraak met de bewering in de nieuwsbrief. De eilanders hebben dus niet de juiste informatie gekregen van B&W.

Dan nog de andere onjuist informatie verstrekking. De stikstof (N) uitstoot.
In de stukken die u van het college heeft gekregen voor de raadsvergadering van 16 juni staat dat bureau Aerius onderzoek heeft gedaan naar de stikstof   uitstoot t.a.v. de bus locaties Knuppeldam en Melle Grietjespad.
Hierbij kwam naar voren dat bij de realisatie van de locatie Knuppeldam een grotere N uitstoot vrij komt dan bij de realisatie aan het Melle Grietjespad. Dat is niet verwonderlijk natuurlijk. Aan de Knuppeldam staat een complete garage gepland. Alle bussen onder dak, waardoor ze langer mee gaan!
Dit in tegenstelling tot de locatie Melle Grietjespad. Hier komt alleen een parkeerplaats. Veel minder bouw activiteiten dus en daardoor minder N uitstoot. Als er op het MGP een garage zou komen zou de N uitstoot hoger zijn.  Voor aanvoer van bouwstoffen is deze locatie verder van de pier dan die van de Knuppeldam! Het is dus appels en peren vergelijken.
Wat ik mij verder afvraag, is er bij de uitstoot van N aan het MGP ook rekening gehouden  met de afbraak van de manege plus paardenstal en de grondsanering van dat terrein? Meer dan 30 jaar paarden uitwerpselen zal niet zomaar een schone grond verklaring opleveren.
Tot slot is in de N uitstoot busremise MGP mee gewogen de aanleg van de verlenging van de Heereweg, een onlosmakelijk plan wanneer de bussen aan het MGP worden gestald? Het één kan niet los worden gezien van het andere.
Met andere woorden de gegevens die B&W aan de bewoners en u verstrekt hebben komen niet helemaal overeen met de werkelijkheid.

Dan nog even de verlenging van de Heereweg, die het gevolg is van de uitbreiding MGP. Op de foto die boven deze brief staat geeft een beeld van wat ons te wachten staat na de verlenging. Geen mooi vooruit zicht voor de bewoners van Vierhuizen en Voorstreek. Denk eens in dat u daar zou wonen? Wat kan men verwachten. Naast de grote hoeveelheid bedrijfsbusjes zullen er vele lege bussen over de weg gaan.
Een kleine rekensom: Bij elke afvaart van de veerboot gaan er drie bussen leeg oostwaarts naar de start van de route aan de Oosterreeweg. Wanneer alle passagiers van de boot op hun plaats zijn gaan ze leeg terug naar de parkeerplaats aan het MGP. Dat zijn per dag: 4 afvaarten x 6 loze ritten is 24 keer met lucht rijden Op de eerste afvaart is er één bus die de oost in gaat en na de afvaart weer terug, dus 2 Samen is dat 26 bussen die over de verlengde Heereweg rijden zonder dat er één passagier in zit. Bij de Knuppeldam realisatie is dan 0! Wat een verspilling van energie.
 O ja de “buslus” staat nog niet eens op de foto! Nog meer verstoring.
Wist u dat in de eisen voor aanbesteding concessie openbaar vervoer Fryslân 2022-2032 de volgende verplichting is op genomen?  Hoofdstuk 3 paragraaf 11 “de Waddeneilanden” onderdeel 4: Schiermonnikoog. 











Hieruit blijkt dat er geen buslus kan komen, anders worden de haltes in het dorp niet aangedaan, een  verplichting voor de nieuwe concessie houder.

Wat ik verder mis in de hele ontwikkeling van de plannen is een Milieu Effecten Rapportage.
Dit is een verplicht onderdeel bij plannen van b.v. aanleg van wegen, bedrijven terreinen enz. in de buurt van Natura 2000 gebieden. Hierin moet alles worden verwoord wat te maken heeft met de plannen; natuur behoud, alternatieve plannen, kosten-baten analyse, (cultuur)historie enz. Van wezenlijk belang dus. Hier moeten B&W eerst werk van maken voordat ze met die plannen kunnen komen.
Tot slot het volgende. U bent de vertegenwoordiging van de eilander bevolking. Tevens bent u bijna allemaal al vele jaren woonachtig op ons mooie eiland en als geen ander weet u wat er leeft onder uw mede eilanders.
Een overgrote meerderheid van die eilanders heeft op welke manier dan ook te kennen gegeven dat zij het niet eens zijn met de plannen van het college. Dat kan u niet ontgaan zijn. Naast de vele eilanders zijn ook gasten van mening dat de plannen niet bij ons mooie eiland horen.
Er zijn prima alternatieven. Ik heb u daar op 5 juni al eens op gewezen middels mijn brief “Alternatieven”.
Naar mijn mening zou u als raad naar de bevolking moeten luisteren, zij hebben u immers een mandaat gegeven om hen te vertegenwoordigen bij de gemeente.  De drie college leden willen niet luisteren naar de eilanders en alleen hun eigen zin door drukken.
Wanneer u net als ik het eiland hart op de goede plaats heeft, luistert u naar uw achterban. De tegenstanders van de B&W plannen zitten bij alle partijen uit de raad!

Voorkom voor het eiland en de eilanders veel leed en stem tegen de plannen van het college nu het nog kan!

Vriendelijk groet Jelke Blaauwwiekel.

P.S. De foto is een onderdeel van een animatie filmpje te vinden op mooiepolder.blogspot.com.