May 23, 2020

Brief aan het college 4 mei 2020





Geacht College,

Met grote verbazing heb ik vernomen dat U bezig bent de herinrichting van het bedrijven terrein aan het Melle Grietje pad. Deze herinrichting zou gepaard gaan met een uitbreiding van het terrein en de aanleg van een zuidelijke “rondweg” in het verlengde van de Hereweg.
Wat ik vreemd vind dat U niet begint met de ontmanteling van dit bedrijven terrein. Door het vertrek van de manege zou mooie start zijn om het terrein te laten krimpen. In de structuurvisie uit 2005 die door de gemeenteraad is vast gesteld staat m.b.t. de bedrijven terreinen het volgende:
4. Uitbreiding van het bedrijventerrein aan het Melle Grietjespad.
In het structuurplan is aangegeven dat bedrijven die het dorp ontgroeien moeten worden verplaatst naar een bedrijventerrein. Daarbij is het de bedoeling dat de lichtere bedrijven worden verplaatst naar het berdrijventerrein aan het Melle Grietjespad en dat zwaardere bedrijven hun plek vinden aan de Veerweg.

Met het oog hierop vinden wij het niet wenselijk om de uitbreiding aan het Melle Grietjespad te laten vervallen. Wel zal een mogelijke uitbreiding uiterst zorgvuldig dienen plaats te vinden met een goede inpassing in het landschap. Een eventuele uitbreiding zal royaal in het groen worden gezet.
Het bedrijf wat opeens belangstelling heeft voor verplaatsing naar een bedrijven terrein valt volgens mij onder een “zwaar” bedrijf.

In de boven genoemde structuurvisie van 2005 staat ook het volgende bezwaar:
2. Gebroeders J.C. en C.P. Hagen te Schiermonnikoog.
Er wordt bezwaar gemaakt tegen een uitbreiding van het berdreiven terrein aan de Veerweg. De uitbreiding gaat ten koste van landbouw grond die voor beiden erg belangrijk in verband met hun veehouderij die nu ongeveer 39 ha. beslaat. Deze omvang is van belang om een levensvatbaar en rendabel bedrijf te hebben. Ook speelt een rol dat de nieuwe mestwetgeving het aantal koeien wordt gekoppeld aan het aantal ha. per bedrijf.

De toezegging dat wordt gecompenseert in geld gaat niet ver genoeg.

Bovenstaand bezwaar zal ook gaan gelden wanneer het bedrijven terrein Melle Grietjepad wordt uitgebreid, met de bijbehorende “zuidelijke rondweg”. Hiervoor zal landbouw grond van Springfield moeten worden opgeofferd. Zeker de laatste regel, van bovengenoemd bezwaar, is in deze tijd van onzekerheid binnen de agrarische sector van groot belang. Immers de inkrimping van landbouw grond is van grote invloed op het rendabel blijven ondernemen. Weg nemen van landbouwgrond zal voor Springfield onverantwoord zijn.

U zou als gemeente een ontmoediging beleid moeten gaan voeren t.a.v. het bedrijven terrein aan het Melle Grietje pad.
Als voorbeeld daarvan zou U de eigenaar van de Balg Expres kunnen aanbieden om deze te gaan stallen aan de Noorderstreek in de garage naast de Willem Horsman. Men hoeft dan niet meer met de trekker en wagen door het dorp. De toeristen kunnen instappen bij de garage en via de Badweg naar het strand. Scheelt weer verkeer door het dorp en is er weer een bedrijf van het industrieterrein. Taxi’s zouden gestald kunnen worden in de oude centrale, die komt straks vrij als het bezoekers centrum naar Het Baken verhuist. Het zijn maar voorbeelden en tegelijk ook mogelijkheden!

Wanneer er minder, in plaats van meer bedrijven, zich gaan vestigen aan het Melle Grietjespad vervalt de noodzaak ook van een “zuidelijke rondweg”.
Over deze aanleg is in 2012 al een raadsbesluit over genomen. Een meerderheid van de toenmalige raad was van mening dat de kosten te hoog zouden worden en de aanleg werd daarom gecanceld. Geen gezichtsverlies van het college dat de weg wilde aanleggen en tevreden bezwaar makers en petitieondertekenaars. Ik kan me niet voorstellen dat de huidige kosten lager uitvallen dan in 2012.
Bovendien wie moeten die kosten betalen, de bedrijven die zich willen vestigen op het huidige(uitgebreide) terrein, of komt dat op het bordje van de bevolking te liggen.
Deze bevolking heeft al in 2012 al met een grote meerderheid te kennen gegeven dat ze de rondweg niet willen. Dat zal nu niet veel anders zijn.

Zoals het voorstel er nu ligt moet er uitbreiding komen van het bedrijven terrein Melle Grietje pad. Van wege deze uitbreiding moet er een ontsluitende “rondweg” komen. Dit komt op mij over als we willen de weg alsnog hebben, omdat het in 2012 niet lukte, dus gaan we het terrein maar uitbreiden zodat er een weg moet komen.(voor de veiligheid)                                

Om een maatschappelijke onrust te voorkomen, zoals die er ook in 2012 was, is het verstandiger om deze redenering te laten varen en te beginnen met het ontmantelen van het terrein.

Dan de busremise.
Deze zou bij de brandweer garage komen niet ver van de huidige garage. Niet een super luxe garage waar men achter naar binnen rijdt en voor er weer uit, maar zoals het nu ook gaat achteruit er in en vooruit er uit. Zo gaat het aan de Oosterreeweg al bijna 60 jaar. Hierdoor wordt de oppervlakte van de remise een stuk kleiner. Er zal bij deze uitvoering dan ook geen spanning ontstaan met eventuele woningbouw in de toekomst, er is ruimte genoeg.(zie tekening)



Nabij de brandweer garage is ook logistiek gezien de beste plaats voor de stalling. Wanneer de bussen aan het Melle Grietjespad zouden komen te staan, dan moet men vele “lege” kilometers maken om de route rijden van en naar de boot en of het badstrand, dus extra verkeersbewegingen. De nieuwe bus remise moet/hoeft niet naar het Melle Grietjespad terrein!

Om de verkeersbewegingen in het dorp te verminderen zijn er een aantal opties:
Als eerste het ontheffingen beleid aanpassen!



Met bovenstaande gegevens kon ik zonder probleem een vergunning aanvragen om hier op het eiland te komen met een voertuig. De hele aanvraag is digitaal en er is geen controle of de vergunning terecht wordt afgegeven.

Ook zijn er bedrijven die voor aanvoer van materiaal een busje mee mogen nemen. Dat busje wordt dan later voor vervoer van de werknemers van en naar de boot gebruikt. Op de parkeerplaats bij de boot staat vaak van deze busjes.(extra verkeersbewegingen)

Om in het dorp minder verkeersbewegingen te krijgen zou de Middenstreek éénrichting verkeer moeten krijgen. Op die manier is de richting van het gemotoriseerd verkeer altijd dezelfde kant op. Dit is veiliger en men hoeft elkaar niet meer te passeren waardoor bermen worden kapot gereden. De aangelegde wissel stroken naast de Middenstreek kunnen weer vervangen worden door groen stroken met daarin de lang verwachtte bomen. De beste richting is Oost naar West.

Dan nog de kwestie van kleinere bussen. Wanneer hiertoe over gegaan wordt, zal het aantal verkeersbewegingen fors toenemen. Niet alleen van de bussen, maar ook van de taxi’s. Bovendien zal er veel gemopper ontstaan van toeristen die langer moeten wachten om hun bestemming te bereiken.

Ik zal dat uitleggen aan de hand van een voorbeeld:
Stel er komen 600 passagiers van de boot. Van 600 mensen gaan 100 met de fiets of lopend. De rest moet met de bus of taxi. 50 personen nemen de taxi. Dat zouden  ongeveer 7 taxi ritten zijn. De overig  550 mensen moeten dan met bus. Dan zijn er 11 ritten nodig als de capaciteit per bus 50 personen is. Wanneer het maximaal aantal passagiers per bus b.v. 30 wordt, dan zullen er (550 gedeeld door 30 is) 18 busritten nodig zijn om de mensen naar hun bestemming te vervoeren. Omdat niet alle mensen in één keer met de bussen mee kunnen moet er gewacht worden, mopperende mensen. Hierdoor zullen ook toeristen van de bus naar de taxi gaan, waardoor deze ook meer ritten moeten doen om iedereen op zijn of haar plek te krijgen.

Wat ik jammer vindt aan de hele gang van zaken tot nu toe is dat alles binnen kamers is gebleven. De raad wordt een voorstel overhandigd over de ontwikkelingsrichting Melle Grietjespad. Dit naar aanleiding van het vertrek van de manege. Naar aanleiding van dat vertrek is b.v. geen avond geweest waarin eilanders werden voorgelicht over de plannen of een stuk hierover in de week brief van de gemeente. Er echter wel mensen geweest die hebben geïnformeerd naar de gang van zake. Deze mensen hebben te horen gekregen dat er niets zou veranderen.(dus geen weg en geen uitbreiding)
Dat er nu opeens wel zaken gaan veranderen geeft mij het gevoel van achterkamertjes politiek. Dat zou op ons eiland niet moeten. We willen allemaal het beste voor onze Lytje Pole.

Als gemeente bestuur moet U niet opnieuw het wiel proberen uit te vinden. Want als U een wiel bedenkt dat niet rond is, rijdt dat zeer ongelukkig. Wat ik wil zeggen denk eerst goed na over veranderingen en betrek daarbij vooraf de eilanders. En luister ook naar de mensen, zij wonen vaak al heel lang op dit mooie eiland en zij willen het graag ook mooi houden. Geen ingrijpende veranderingen die het karakter van ons eiland aantasten. Laten we hier SAMEN, dus met elkaar uitkomen. Niet van bovenaf opgelegde maatregelen die alleen maar tot onrust leiden.                                                                                                          

Het is i.v.m. de coronacrises nu moeilijk om met de bevolking in gesprek te gaan, dat begrijp ik. Daarom zou ik willen vragen om te wachten met het indienen van het voorstel. Zoveel haast kan er toch niet mee gemoeid zijn dat het moet worden afgeraffeld zonder dat er een eerlijk overleg is geweest met de eilanders.

Vriendelijke groet Jelke Blaauwwiekel, Schiermonnikoog.