Schiermonnikoog, 6 juni 2020
Aan het college van Burgemeester en Wethouders en de raadsleden van Schiermonnikoog
Fijn dat het college van B&W alsnog onze meningen betreffende bovengenoemde plannen wil horen.
Al eerder had ik via de mail te kennen gegeven om met de burgemeester op een transparante manier over dit onderwerp van gedachten te willen wisselen. Tot nu toe heb ik alleen maar een bevestiging van ontvangst gekregen.
In deze reactie refereer ik aan de nieuwsbrief nr. 21 - van 29 mei 2020. De informatie op de website levert nauwelijks aanvullende informatie op.
"Kans voor een autovrij centrum"
Dat er kans voor een autovrij centrum zou bestaan is natuurlijk een illusie. Dat weet het college net zo goed als ieder ander bewoner van het eiland.
Wil men dit bereiken moet het college alle auto's en bussen op het eiland weren en over andere vervoersmiddelen nadenken.
Middenstreek en Nieuwestreek autoluwer maken kan zonder de door het college gewenste ringweg. Een paar voorbeelden zouden kunnen zijn:
. eenrichtingsverkeer door het dorp (ook voor fietsers)
. venstertijden voor het dorp (ook voor fietsers)
. wat geen bestemmingsverkeer is, omleiden via bestaande straten (en ook handhaven)
"Zwaar verkeer slecht voor fundering"
In 2013 heeft het "oude-nieuwe" college bussen met zware accu's geaccepteerd, maar geen alternatieve routes voor deze veel te zware bussen uitgestippeld om straten en de fundering van de huizen in het oude dorp te ontlasten. Waarschuwingen uit de bevolking werden niet waargenomen of gewoon genegeerd. Dat Schiermonnikoog uitgekozen was om als eerste in Nederland elektrische bussen te mogen uitproberen, die ook nog zo schoon zouden zijn, (helaas "schoon" - alleen op de plek waar ze rijden), speelde een belangrijkere rol. Nu het "nieuwe-oude" college ten behoeve van de ringweg, niet alleen het bedrijventerrein richting dorp wil uitbreiden, maar ook nog een garage voor de bussen daar wil laten bouwen, zal natuurlijk meer zwaar verkeer door de Middenstreek rijden. Met een beetje goede wil zijn er oplossingen voor dit probleem te vinden die geen ringweg nodig hebben - bijvoorbeeld:
. aanbesteding busvervoer 2022 - zulke zware bussen weigeren (hiervoor heeft het college goede argumenten)
. bedrijventerrein niet verder uitbreiden
. bedrijventerrein ontmantelen en verplaatsen
"Vraag naar bedrijventerrein" (gevestigde bedrijven in het dorp - irritatie bij omwonenden)
Als de in het dorp gevestigde bedrijven al irritaties en klachten bij de omwonenden veroorzaken, zal het verplaatsen van deze bedrijven en het vestigen van nieuwe bedrijven bij het Melle Grietjespad, voor irritatie bij nog meer eilanders, veel toeristen, en vooral voor veel ellende bij de daar wonende personen zorgen:
. onteigeningen
. asfaltweg vlak langs voortuinen
. vernietiging van een stuk uniek natuurgebied
. vernietiging van het beschermde dorpsgezicht
"Bedrijven met beperkte milieubelasting" ???
Spreekt het college hier misschien alleen van CO2-uitstoot? Schildersbedrijven bijvoorbeeld, maar ook houtbewerking en veel andere kleine handwerk- en/of grotere productiebedrijven hebben te maken met zeer agressieve stoffen, waarvan het restafval zorgvuldig verpakt naar de milieustraat nabij de veerdam moet worden afgevoerd. Dat het realiseren van het bedrijventerrein nabij het dorp ooit een misplanning was van een college zonder toekomstvisie, werd achteraf zelfs door de gemeentebestuurders onderkent. Alleen daarom al is het onbegrijpelijk dat het huidige college het bedrijventerrein verder wil uitbreiden.
Normaal gesproken kiest men voor een bedrijven-(industrieterrein) een plaats, van waaruit bevoorrading voor de bedrijven snel en zonder veel overlast mogelijk is. Hoezo begint men niet eindelijk met het ontmantelen van het bedrijventerrein en met het verplaatsen ervan richting Veerdam? (voordat het in de toekomst bij het Melle Grietjespad verder kan uitgroeien tot industrieterrein). Het is nu een geschikt moment om te beginnen met "opruimen". De manege heeft al het begin gemaakt. De meest logische plaats voor een bedrijven-industrie terrein op Schiermonnikoog blijft het braakliggend land nabij de Veerdam:
. dicht bij de veerhaven (zoals bij de meeste eilanden - en niet alleen in Nederland) waardoor
. korte weg toeleveringsverkeer naar de daar gevestigde bedrijven
. minder verkeersbeweging van zwar vrachtverkeer door het dorp
"Goed inpassen"
Acht jaar geleden had het "oude-nieuwe" college voor de plek nabij de Veerdam andere plannen. Eventuele verplaatsing van het bedrijventerrein daar naartoe was toen geen optie. Maar de plannen werden gecanceld. Nu er verder geen nieuwe plannen voor deze plek bekend zijn, (in ieder geval niet bij de eilander bevolking) is deze locatie volgens het "nieuwe-oude" college opnieuw ongeschikt als bedrijven-industrieterrein omdat "....vanwege de dijk een goede landschappelijke inpassing niet goed mogelijk" zou zijn. Tevens beweert dit college : "Een bedrijventerrein nabij de Veerdam zal daardoor aan de bezoekers een negatieve indruk van het eiland geven". (een mestvergister zou waarschijnlijk een positieve indruk bij de gasten achtergelaten hebben???).
Deze plek biedt juist de mogelijkheid om een terrein te ontwerpen met een goede uitstraling voor een bedrijven-industrieterrein. Er bestaan gerenommeerde adviesbureauros die gespecialiseerd zijn in inrichting voor buitenterreinen. Nog een pluspunt voor plaatsing van bedrijven richting Veerdam is, dat het terrein richting Westen uitgebreid kan worden, zou in toekomst het stuk gemeentegrond te klein worden door de vele nieuwe aanvragen naar grond ten behoeve van een bedrijf. Nu er voor de gemeentegrond richting Veerdam geen nieuwe plannen zijn, is er alle ruimte om plannen uit te kunnen (laten) werken voor plaatsing van nieuwe en oude bedrijven aldaar.
. goed in te passen in landschap - braakliggende grond - veel mogelijkheden voor goed ontwerp buitenterrein
. mogelijkheid voor uitbreiding
. meerdere argumenten onder "bedrijven met beperkte milieubelasting"
"Busgarage moet verhuizen.....en de eerder gewenste plek aan de Knuppeldam blijkt niet geschikt"
Nadat het vorige college in 2017 de Knuppeldam als geschikte plek voor de busgarage heeft aangewezen en ook de raad ermee had ingestemd, heeft het "nieuwe-oude" college blijkbaar meteen in 2018 de plannen voor woningbouw zo uitgewerkt dat het terrein voor de geplande bus garage te klein is geworden? Het college vind het ongewenst om zijn plannen voor woningbouw te moeten wijzigen voor een bus garage. De plannen uit 2017 werden gewoon genegeerd. Met de bewering dat het terrein te klein zou zijn spreekt het college in bovengenoemde nieuwsbrief zichzelf tegen. Nog tien dagen eerder in de raadsvergadering van 19 mei had Wethouder Hagen beweerd dat er voldoende plek over zou zijn voor eventuele verplaatsing busremise naar een (nog te bouwen) bus garage. Daarmee zit de bouw van een bus garage het bouwen van woningen niet in de weg.
Maar moeten de bussen van de remise überhaupt verhuizen naar een garage? De meeste bussen (en auto's) staan hier in Nederland buiten en komen alleen voor onderhoud in een garage. Hoezo moet Schiermonnikoog hierin een luxe, dure uitzondering zijn?Bijvoorbeeld wordt corrosie niet voorkomen door stalling van de bussen in een garage. En wie betaalt de bouw van de bus
garage en wie wordt de eigenaar ervan? Als men toch voor een garage gaat kiezen, staat er in ieder geval
. bouw van bus garage de bouw van woningen niet in de weg en is
. bus garage op terrein Melle Grietjepad niet noodzakelijk
Banckspolder
Een ringweg van asfalt door de Banckspolder zal aan de bezoeker een negatieve indruk geven van het eiland - en dat niet alleen van het eiland, maar vooral van de gemeentelijke bestuurders.
Het laatste stuk Banckspolder waar grassen en andere planten nog mogen groeien en weidevogels nog een schuilplek kunnen vinden wordt, als het aan het college ligt, voor altijd vernietigt, terwijl de zeven boeren en de zuivelcoöperatie Schiermonnikoog provinciale subsidie !!! gekregen hebben o.a. voor de ontwikkeling van biodiversiteit in de rest van de Banckspolder. Ten behoeve van de asfaltweg wil het college o.a. van één van de zeven boeren land onteigenen. Hoe wil het college deze ingrijpende stap verantwoorden - niet alleen met zijn eigen geweten en tegenover de gedupeerde familie(s) - maar ook tegenover de provincie Friesland?
Kosten
Volgens het "oude-nieuwe" college had men om financiële reden in 2012 o.a. de ringweg niet kunnen realiseren. De huidige plannen zullen vele malen duurder worden als de plannen van acht jaar geleden. Wie moet de kosten dragen voor de door velen ongewenste plannen - rekent het college soms op provinciale subsidie???
(nog even terug naar bovengenoemde nieuwsbrief)
In de nieuwsbrief staat vermeld: "De gemeenteraad heeft in 2017 ook gezegd dat de bouw van een busgarage het bouwen van woningen niet in de weg mag zitten. Dat zou nu wel gebeuren".
Waar draait dit alles hier nu werkelijk om? Hierover zou ik zo graag een heeel transparant antwoord willen hebben.
Met vriendelijke groet,
Christa Christmann
Vierhuizen