June 8, 2020

Alternatief plan

Geacht college, geachte gemeente raad.
Met elkaar weten we nu wel dat de uitbreiding industrie terrein Melle Grietjespad(MGP) en verlening Heereweg niet moet worden uitgevoerd. De argumenten daartegen zijn alom bekend, veel te duur, verlies van natuur waarden van de Banckspolder en aantasting van het beschermd dorps gezicht Schiermonnikoog. Ook de problemen die ontstaan voor Springfield zijn onaanvaardbaar. Daarom wil ik hieronder een aantal alternatieven bespreken. Waar een wil is een weg. Ook hoeft het wiel niet opnieuw worden uitgevonden, misschien alleen een andere velg.


  • De bus garage/remise. Deze kan blijven waar hij is. Aan de noord en de zuid kant van de bestaande garage is voldoende ruimte om een stalling te bouwen voor de buiten staande bussen. Dan kunnen ze alle 6 netjes onderdak staan. Dit is wens genoemd in de nieuwsbrief 22. Wanneer ze verhuizen naar het MGP, zouden ze in uw plannen alle 6 buiten komen te staan. Het enige wat er moet gebeuren om de bouw mogelijk te maken, is de bouwgrens aan de noord kant van de garage enkele meters te verplaatsen. Deze optie zou vele tienduizenden euro`s in kosten besparen. Ook in de aan de raad voorgestelde onware stikstofnormen zouden ver binnen de perken blijven. Er hoeft immers geen weg naar het MGP te komen en ook aan de Kuppeldam hoeft er geen grond bouw rijp gemaakt te worden. Ook discrepantie tussen woningbouw en bus garage zal er niet ontstaan, de garage staat er al van 1962.
    Hoe moeilijk kan het zijn.(situatie tekening hieronder)


  •  Verplaatsing bouwbedrijf. In de jaren 80 van de vorige eeuw heeft dhr. Dijkstra het bouwbedrijf over genomen na het overlijden van de vorige eigenaar. Het berdrijf was gevestigd aan de zuidkant van de Noorderstreek. Al gauw bleek de werkplaats klein en Dijkstra wilde een nieuw pand bouwen aan de over kant van de weg, op een weilandje voor zomerhuis Jans(zie foto). De gemeente vond niet een goede plek zo midden in het dorp, maar Dijkstra zette door. Hij kocht huizen in de omgeving op en na verschillende bezwaarschriften kreeg hij toe stemming om nieuw gebouw te plaatsen op de plek waar het nu nog staat. Jammer van toen, maar vandaag de dag een gegeven feit. Nu wil het bedrijf de huidige locatie verlaten, om op die plaats appartementen te realiseren.
    De gemeente moet nu voet bij stuk houden. Rond 1990 wilde  Dijkstra niet naar het MGP terrein maar aan de Noorderstreek blijven. Nu is daar geen plaats voor dat bedrijf gezien de door de raad vastgestelde structuurnota uit 2005. Hierin staat duidelijk vermeld dat “zware” bedrijven naar de veerweg moet. Zijn kans op het MGP is verstreken in de jaren 80/90.
  • Verkeershinder dorp. Door de aanleg van de verlengde Heereweg zal de verkeersdrukte in het dorp niet afnemen. Immers alle auto bewegingen in het dorp die er nu zijn zullen blijven bestaan. Ontheffingen zullen er komen voor aanwonenden, pakket diensten, bevoorrading winkels, bouw-, schilder en installatiebedrijven, taxi’s en bussen. Er zal niets veranderen na de omstreden verlenging Heerweg. Om het dorp iets te ontzien van verkeersbewegingen is maar één oplossing: Maak de Middenstreek éénrichting verkeer. De Langestreek vanaf de vier dames alleen een westelijke richting en de Middenstreek vanaf het Karelspad alleen een oostelijk richting. De situatie zal hierdoor een stuk overzichtelijker worden.
    Het verkeer komt op een bepaald punt altijd uit dezelfde richting. Verder kunnen de passeer plekken worden vervangen door groen en de bomen weer aangeplant worden.
    Een uitzondering voor dit één richting verkeer zou moeten gelden voor de melkauto en de balg expres. Voor de balg expres is echter ook een alternatief te bedenken. Zoals al eerder aan gegeven stal deze combinatie naast de Willem Horsman aan de Noorderstreek. De hele combinatie, een toeristische trekpleister, hoeft dan niet meer door het dorp. Men kan vanuit de Noorderstreek de Badweg op naar het Strand.
    Dan nog dit. In de nieuwsbrief van 8 mei nr. 18 staat Ik citeer: Wij krijgen reacties dat inwoners en gasten de situatie soms onoverzichtelijk vinden en het onveilig aanvoelt.
    Met andere woorden het komt wel eens voor maar dat is meer een uitzondering dan regel. Verkeersmaatregelen in het dorp zijn niet nodig, ze zullen de overlast niet verminderen als die er soms is.
    Misschien is een optie om het centrum te ontlasten de supermarkt te verplaatsen. Een alternatieve plaats zou kunnen zijn waar de busremise aan de Knuppeldam was gesitueerd. Bevoorrading is daar makkelijker te realiseren en dorps centrum zal worden ontlast van de vele fietsen van mensen die boodschappen gaan halen. Of is het gebouw van bouwbedrijf Dijkstra een goede plaats, wanneer deze is verhuist naar de Veerweg. Het zijn maar een paar ideeën. 
  • De bus lus. In de vervolg plannen van u staat dat u van plan bent om aan de zuid kant van het dorp een soort eindstation voor de bussen wil realiseren. Dit opdat de bussen niet meer door het dorp hoeven. Afgezien dit weer een grove aantasting is van het beschermde dorpsgezicht en de Banckspolder is het ook in toeristisch oogpunt een hele slechte zaak.
    Gasten die naar mooie eiland komen kunnen geen eigen vervoer mee nemen anders dan b.v. een aanhang wagentje met hun vakantie benodigdheden. Alle andere mensen moeten met hun koffers van af de boot of met de taxi, of met de bus. Het overgrote deel van de bezoekers neemt de bus. Wanneer deze reizigers aan de zuidkant van het dorp de bus moeten verlaten zullen ze dus te voet verder moeten. Zie u het al voor u? Vader moeder twee kindertjes met koffers kinderwagen door het dorp lopen naar b.v. zomerhuisje aan het eind van de Langestreek. En wat zullen de hotels ervan vinden. Bernstorff zal er niet een probleem mee hebben, zij zitten vlak bij de eindhalte. Maar wat te denken van Duinzicht of dichterbij de Brakzand, de Vier Dames. Hoe komen de mensen van het eind station in Klein Zwitserland met hun koffers? Zou het misschien kunnen zijn dat zij bezwaar gaan aan tekenen? Of gaan ze , net als hotel van der Werff zelf hun gasten van de boot halen?
    De realisatie van een dergelijk verkeersplan aan de zuid  kant is al eerder ter sprake gekomen. Het is toen door de rechter verboden omdat er sprake was van concurrentie vervalsing. Het plan werd toen aangevochten door de toenmalige eigenaar van Schierfiets. Ik denk wanneer het nu weer op de proppen komt en er zijn bedrijven die kunnen aantonen dat ze schade hebben, de rechter het gelijk weer verbied. Ik zou het eens nakijken in de stukken van de jaren 80/90.
    De gasten op Schiermonnikoog hebben volgens mij recht op een goed vervoer van en naar hun vakantie adres, zoals dat al sinds 1962 prima is geregeld. Eerst NOF later FRAM, VEON en nu Arriva.
Beste mensen, wat ik hiermee aan wil geven, dat met een beetje goede wil er veel zaken op een andere manier beter geregeld kunnen worden. Bovendien zijn de kosten van de genoemde ideeën vele malen lager dan de voorgestelde plannen. Dat is een belangrijk punt van overweging lijkt mij. Onze gemeente is geen miljonair toch?

Daarnaast zijn algemene belangen vele malen belangrijker dan het belang van een enkel bedrijf dat zijn kansen vroeger heeft gehad.

Met andere woorden, durf de huidige plannen in de prullenbak te gooien en richt u op wat wenselijk en mogelijk(betaalbaar) is. Raadpleeg voordat u voorstellen presenteert eerst de bevolking en wees eerlijk in de besluit vorming daarover.
Voor de raad: luister naar de bevolking. U bent de vertegenwoordigers van de eilanders, hun mening is volgens mij in onze kleine gemeenschap makkelijk te achter halen.                                . 

Vriendelijke groet Jelke Blaauwwiekel.