April 24, 2020

Verbindingsweg en Uitbreiding Bedrijventerrein Melle Grietjespad


Schiermonnikoog, 24-04-2020


Uitbreiding Bedrijventerrein Melle Grietjespad
Locatiekeuze nieuwe busremise
Realisatie verbindingsweg door Banckspolder

Drie voornemens van het College Schiermonnikoog, die met elkaar in verband worden gebracht om elk voornemen op zichzelf te versterken. Ra, ra, wie houdt wie voor de gek?

De uitbreiding van het Melle Grietjepad is op zich niet noodzakelijk. De manege is verplaatst, de oude manege kan worden afgebroken en daar kan zich een bedrijf vestigen. Welk bedrijf is niet zo interessant, want er zijn geen bedrijven die qua ruimte echt op slot zitten.
We weten dat Bouwbedrijf Dijkstra zich er graag wil vestigen, maar dat zou op de plek van de oude manege kunnen zijn. Hoewel, dat bedrijf zou zich o.a. om zwaar verkeer door de dorpskom beter kunnen vestigen op een locatie bij het terrein van Ridder en de Omrin. Dan blijft er op het MG-terrein plek over voor wat loodsen en opslag. Verplaatsing van het Bouwbedrijf uit het dorp biedt wel perspectief voor woningbouw voor jongeren. Dat zou een optie kunnen zijn, maar Dijkstra kennende zal die zowel het ene willen; verplaatsing met financiële steun van de gemeente, als het andere willen; het verbouwen van zijn gebouw en terrein aan de Noorderstreek tot vakantieappartementen. En het treft dat hij vrienden in het College heeft zitten.

In 2017 is gekozen voor een nieuwe locatie met ingang aan de Knuppeldam voor de busremise, omdat de oude locatie niet geschikt is voor het aantal elektrisch bussen dat momenteel in gebruik is. Die locatie sluit nauw aan bij de gebouwen voor de Brandweer en Ambulance. In 2018 is daarnaast gekozen voor een locatie voor nieuwbouw van sociale huurwoningen in het verlengde van de Martha Karststraat en direct ten zuiden van de locatie voor de nieuwe remise.
Daar zit wat spanning tussen qua geluid, en daar is bij gekomen iets van spanning met het oog op ontploffingsgevaar. Echter niet zodanig dat Arriva zelf de beslissing heeft genomen om van die locatie af te zien. Er was een ‘mouw aan te passen’ . De provincie had wat moeite met de extra kosten om eventuele problemen met de nieuwe woonwijk op te lossen, maar daarin kon voorzien worden door wat aanpassingen aan de nieuwe remise.

De verbindingsweg tussen Heereweg en het MG-terrein is al in 2012 af geserveerd wegens te duur, landschapsvervuilend en vooral niet noodzakelijk. Waarom die weer van ‘stal’ gehaald wordt is onduidelijk totdat als reden wordt genoemd het afsluiten voor autoverkeer van Middenstreek, Nieuwe Streek en Reeweg. Dat zou noodzaken tot een omleiding langs de zuidkant van het dorp, toevallig samenvallend met de jaren geleden afgewezen Verbindingsweg.

De vraag is nu, wat was er eerder vorig jaar augustus, de uitdrukkelijke wens van één of meer collegeleden of die van één of meer coalitiepartijen, of de vraag van Bouwbedrijf Dijkstra.

De argumenten van het College zijn zowel niet duidelijk als ondeugdelijk.

De heer Hagen noemde op 21 april 2020 als reden voor een andere locatie voor de remise de spanning tussen busremise en woningbouw, zonder die spanning qua oorzaak, omvang en impact te verduidelijken. Dat is zijn werkwijze: Geloof mij nou maar, want ik zie het goed. Dat is zeer de vraag. Voor Arriva en de Provincie is een andere locatie niet een eis, zelfs geen echte behoefte, de gemeente beslist over de locatie. Dus heer Hagen: Leg nou eens precies uit waarom dat de busremise niet aan de Knuppeldam kan. Navraag bij de buschauffeurs leert ons dat de routering vanaf het MG-terrein veel meer km gaat kosten en veel meer tijd en dus veel duurder uit pakt voor Arriva. Wat betekent dat voor de beprijzing van een busritje? Er is nog geen overleg geweest met de chauffeurs, waarom niet? Dat zijn toch de kerels die het beste weten waar de knelpunten in de huidige routering zitten en hoe die opgelost kunnen worden. Stel dat de Middenstreek echt te smal en te druk is, is dan de enige oplossing de Middenstreek helemaal uit de routes te schrappen of kunnen er ook andere, verkeerskundige, maatregelen worden getroffen, bijv. éénrichtingsverkeer of instelling bepaalde uren voor auto- en evt. zelfs fietsverkeer.

De heer Hagen maakt niet duidelijk waarom het MG-terrein moet worden uitgebreid als de busremise daar niet zou komen. Uitbreiding alleen voor Dijksta? Dat komt niet sterk over, of heeft Dijkstra nog andere belangen en worden die gediend door dit College? Hoeveel plek komt er vrij met het amoveren van de manege en hoeveel ruimte heeft Dijkstra nodig, en hoeveel wil hij daar dan voor betalen of is het de bedoeling dat Dijkstra financieel gesteund wordt? Graag vernemen we welke bedrijven zich eventueel nog meer gemeld hebben naast Dijkstra, en zelfs dat hebben we nog niet zwart op wit.

De verbindingsweg komt als een duveltje uit een doosje. Afgezien van de doorsnijding van een uniek landschap, is niet duidelijk waar de realisatie van een verbindingsweg een oplossing voor biedt. Het College schermt met de wens om de Nieuwestreek en de Reeweg en de Middenstreek autovrij te maken. Waarom? Om hoeveel auto’s gaat het dan? En wie rijden er dan in die auto’s? Dat zijn toch voornamelijk auto’s van de gemeente zelf, van de lokale bedrijven en de pakketdiensten. Als dat al storend is dan is de vraag of je het probleem ook op een andere manier kunt tackelen.  We voeren hoog is het vaandel dat Schiermonnikoog een eiland van rust is, waarom wordt dan zoveel eigen verkeer en zoveel pakketdienstenverkeer toegestaan. En moet alle transport met auto’s, ook als je een hamer bent vergeten, of kan dat ook anders bijv. met elektrische bakfietsen?

Kortom, er valt genoeg te bediscussiëren voordat er tot een enorme investering voor een niet noodzakelijke weg wordt besloten.

Raad doe uw werk. Roep een halt toe aan de heilloze weg die het College is ingeslagen!


Willem Meerdink
Langestreek