April 21, 2020

Remise Melle Grietjespad I

Busroute het ‘Karrepad/Centrum dorp’.
Twee cilindertjes volgen de busroute over de dorpskaart. De rode cilinder is de bestaande route vanaf de OosterReeweg. De donker blauwe cilinder is de nieuwe route vanaf de remise
Melle grietjespad. Hieronder drie variaties

Onderstaande route verlengt de busreis met factor 1,42.
Waar bij de oude route sprake was van ’bijvangst‘ in het Centrum van het dorp ‘middenstreek/Reeweg’ is daar bij de nieuwe route geen sprake van. Voor de nieuwe route geldt meer kilometers en minder passagiers.




Hier gaat de bus een klein stukje over de Middenstreek en vervolgens via het Karelspad over de Langestreek op weg naar het Karrepad. Opgemerkt dient te worden dat niet alleen de Langestreek op deze wijze extra wordt belast, maar ook dat de huidige bussen niet in staat zijn de bocht ‘Middenstreek/Karelspad’ te nemen.
De route vraagt dus niet alleen om een verbindingsweg door de de polder maar gaat ook uit van de aanschaf van kleinere bussen. Wederom is de route langer, factor 1,8 dit keer. Ook hier kan geen sprake zijn van 'bijvangst'. Dit zal leiden tot meer meer busritten per boot.
 



Tenslotte de route in omgekeerde riching. Door geen gebruik te maken van de verbindingsweg wordt de reistijd met factor 0.87 verkort. Dat is mooi, maar de vraag is hoe de reizgers in het dorp nog bediend worden.
Er is een reden dat de buslijnen lopen zoals ze lopen. De huidige routering zorgt voor een optimale bediening van de reiziger in een zo kort mogelijke reistijd. Dat lukt doordat de buslijnen nu routes van elkaar kunnen ondersteunen waardoor een evenwichtige verdeling van de reizigers over de bussen ontstaat. Door de remise te verplaatsen en daarmee routing te veranderen wordt naast de schade die aan de Banckspolder wordt berokkend ook een gezond renderend vervoersbedrijf de nek omgedraaid.