Hier vindt u ingezonden stukjes die door de redactie werden geweigerd of ingekort, dan wel ingekort en om die reden teruggetrokken. Als u een stuk heeft dat niet is geplaatst door de Dorpsbode of is ingekort door de Dorpsbode, stuur het dan naar banckspolder@gmail.com
Ook reacties van de Dorpsbode zijn welkom!
Ook reacties van de Dorpsbode zijn welkom!
voor Dorpsbode nummer 15 (1 augustus 2020)
Onderstaande tekst is geschreven door mijn vader, Peter van Wijmen. Mijn vader heeft deze tekst in 2012 opgesteld en nu, 8 jaar na dato, blijkt de tekst actueler dan ooit. Mijn vader was in het diepste van zijn hart een liefhebber van het eiland en de natuur. Hij heeft mij die liefde van kinds af aan bijgebracht. Hij was zeker niet tegen ontwikkeling en ‘vooruitgang’ maar altijd in balans met natuurlijke kern- en randvoorwaarden die onvervangbaar zijn. Dat laatste is hier in het geding. Ik kwam deze brief enkele weken geleden tegen in zijn archief wat ik na zijn overlijden in 2015 aan het ordenen was en de boodschap is alleen maar sterker geworden; de Rode lijst is in 2017 uitgebreid en inmiddels staan ook de Wulp, de Grutto en de Smient op de lijst. Alle drie soorten die we afgelopen maanden hebben kunnen waarnemen op de voorgenomen locatie van de beoogde weg. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, hoop ik in de geest van mijn vader dat de weg er nooit zal komen en dat we de discussie hieromtrent zo snel mogelijk en definitief kunnen beëindigen.
Schiermonnikoog, 18 juli 2020
Willem van Wijmen
Schiermonnikoog, 18 juli 2020
Willem van Wijmen
voor Dorpsbode nummer 1 (24 december 2020)
Gênant
Bij de raadsvergadering van 15 december was de heer Timmer een van de insprekers. Hij las een mail voor die een ambtenaar van onze gemeente eind 2019 had gestuurd aan het proviciaal bestuur. In de mail wordt uitgelegd dat ons college medewerking zoekt bij de provincie voor de aanleg van een weg, omdat het bedrijventerrein moet worden uitgebreid (verplaatsing Bouwbedrijf Dijkstra uit dorp). Er zal hulp nodig zijn bij onteigening en nog zo wat.
In het voorstel, dat B&W een paar maanden later naar de raad stuurt, wordt met geen woord gerept over deze wens om Dijkstra te verplaatsen. De reden voor de weg naar het Melle Grietjespad is dan een hele andere: veiligheid, busremise, verkeersdrukte. En ook in de latere aanpassing van de plannen is de aanleiding weggelaten.
Bunk Timmer zegt daar dus als inspreker op een keurige manier dat we al die tijd zijn misleid, of voorgelogen zo je wilt. Hij geeft dat niet als zijn opinie, hij geeft slechts de feiten.
En niemand in de raad – ook niet tijdens de latere discussies – geeft blijk dat dit een nogal ernstig bestuurlijk vergrijp is.
Misleiding vind ik onacceptabel. Dat iedereen in de raad dit voor kennisgeving aanneemt, vind ik gênant. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Tom de Neef
Gênant
Bij de raadsvergadering van 15 december was de heer Timmer een van de insprekers. Hij las een mail voor die een ambtenaar van onze gemeente eind 2019 had gestuurd aan het proviciaal bestuur. In de mail wordt uitgelegd dat ons college medewerking zoekt bij de provincie voor de aanleg van een weg, omdat het bedrijventerrein moet worden uitgebreid (verplaatsing Bouwbedrijf Dijkstra uit dorp). Er zal hulp nodig zijn bij onteigening en nog zo wat.
In het voorstel, dat B&W een paar maanden later naar de raad stuurt, wordt met geen woord gerept over deze wens om Dijkstra te verplaatsen. De reden voor de weg naar het Melle Grietjespad is dan een hele andere: veiligheid, busremise, verkeersdrukte. En ook in de latere aanpassing van de plannen is de aanleiding weggelaten.
Bunk Timmer zegt daar dus als inspreker op een keurige manier dat we al die tijd zijn misleid, of voorgelogen zo je wilt. Hij geeft dat niet als zijn opinie, hij geeft slechts de feiten.
En niemand in de raad – ook niet tijdens de latere discussies – geeft blijk dat dit een nogal ernstig bestuurlijk vergrijp is.
Misleiding vind ik onacceptabel. Dat iedereen in de raad dit voor kennisgeving aanneemt, vind ik gênant. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Tom de Neef
voor Dorpsbode nummer 10 (15 mei 2020)
Verbindingsweg door Banckspolder
Het plan van Burgemeester en Wethouders om alsnog het bedrijventerrein uit te breiden en een verbindingsweg rechtstreeks naar de Reeweg aan te leggen, is een vertrouwensbreuk tegenover vele bewoners van Schiermonnikoog. Met dit plan wil men het dorpscentrum verkeersluw maken en offert hiervoor het laatste stuk natuurlijk behouden banckspolder van het eiland op.
Al in 2012 zorgde het plan voor groot verzet bij de eilander bevolking. Middels brieven en handtekeningen hadden 70% van de kiesgerechtigden zich tegen het project uitgesproken. Het plan was van tafel - maar niet uit de la, zoals nu blijkt.
Om alsnog het project te kunnen realiseren en te rechtvaardigen heeft het college aan het oude plan een verdere uitbreiding toegevoegd: het verplaatsen van de busremise naar het bederijventerrein. "Een bedrijventerrein heeft normaal gesproken een tweezijdige wegontsluiting" (citaat brief gemeente aan de eigenaren banckspolder).
Normaal gesproken hoort een bedrijventerrein niet gevestigd te zijn nabij een dorp. Alleen al vanwege de vele verkeersbewegingen is dit nooit een geschikte plek.
Normaal gesproken kiest men voor een bedrijventerrein een plaats, van waaruit bevoorrading voor de bedrijven snel en zonder veel overlast mogelijk is. In "ons" geval zou braakliggend terrein richting veerhaven een logischere plek zijn voor nieuwe bedrijven en voor reeds gevestigde bedrijven.
Voor eventuele verplaatsing van de busremise (indien überhaupt noodzakelijk) had zich het vorige college voor de locatie "Knuppeldam" uitgesproken, waarover de raadsleden positief hadden afgestemd.
Normaal gesproken zou het college zich met de plannen van zijn voorganger uiteen moeten zetten. Ik heb het gevoel dat men de
plannen geruisloos heeft laten verdwijnen om zijn eigen oude plannen, betreffende bedrijventerrein/verbindingsweg nieuw leven te kunnen inblazen.
Het college schermt ermee om met de verbindingsweg en andere aanpassingen dé oplossing gevonden te hebben voor een verkeersluwe Middenstreek en een rustig dorpscentrum. Volgens hun plan zullen de bussen en het werkverkeer de nieuwe route nemen. Dit verkeer heeft dan een behoorlijk langere weg af te leggen als nu, dus meer verkeersbewegingen!!! Andere straten in het dorp moeten het bus- en bedrijvenverkeer dan opvangen.
Een autoluw dorpscentrum kan men natuurlijk vergeten. Het zware vrachtverkeer zal door het dorp blijven rijden, of heeft men voor de bevoorrading van winkel(s), hotels, horeca etc. een andere oplossing gevonden? Vanuit welke plek wil men de afvalcontainers en de glascontainer legen? Mogen bussen met passagiers voor de twee grote hotels in het dorpscentrum daar parkeren?
Normaal gesproken lost men een "verkeersprobleem" niet op om het gewoon naar een andere plek in het dorp te verplaatsen, waar nieuwe knelpunten zullen ontstaan.
Al maanden geleden had het college onder elkaar deze plannen besproken. Geïnformeerd werden de eigenaren van de banckspolder pas op 10 maart jl. Ook de gemeenteraad werd pas recentelijk hierover ingelicht. De eerste vragen werden tijdens de raadvergadering van 21 april gesteld. Duidelijke antwoorden kwamen er niet.
Het maandenlange achterhouden van informatie, die voor iedereen zo belangrijk is, staat haaks op de voornemens/beloftes, vastgelegd in het "startdocument 2018-2022" onder "samen aan de slag". Hierin werd o.a. besloten om de bevolking veel meer bij de eilander politiek te betrekken. Normaal gesproken...
Ik vraag me af hoe men met een goed geweten een weg wil aanleggen door het laatste stuk banckspolder, waar weidevogels nog een schuilplaats vinden kunnen en waar grassoorten en andere planten nog gewoon mogen groeien. Er zal niet alleen een bijzonder stuk natuur verloren gaan, maar ook de prachtige entree naar het dorp zal tot het verleden behoren - en dat alles terwijl de Vereniging Boerenbelang Schiermonnikoog subsidiegeld gaat besteden o.a. in de ontwikkeling van biodiversiteit in de rest van de banckspolder.
Al in 2012 zorgde het plan voor groot verzet bij de eilander bevolking. Middels brieven en handtekeningen hadden 70% van de kiesgerechtigden zich tegen het project uitgesproken. Het plan was van tafel - maar niet uit de la, zoals nu blijkt.
Om alsnog het project te kunnen realiseren en te rechtvaardigen heeft het college aan het oude plan een verdere uitbreiding toegevoegd: het verplaatsen van de busremise naar het bederijventerrein. "Een bedrijventerrein heeft normaal gesproken een tweezijdige wegontsluiting" (citaat brief gemeente aan de eigenaren banckspolder).
Normaal gesproken hoort een bedrijventerrein niet gevestigd te zijn nabij een dorp. Alleen al vanwege de vele verkeersbewegingen is dit nooit een geschikte plek.
Normaal gesproken kiest men voor een bedrijventerrein een plaats, van waaruit bevoorrading voor de bedrijven snel en zonder veel overlast mogelijk is. In "ons" geval zou braakliggend terrein richting veerhaven een logischere plek zijn voor nieuwe bedrijven en voor reeds gevestigde bedrijven.
Voor eventuele verplaatsing van de busremise (indien überhaupt noodzakelijk) had zich het vorige college voor de locatie "Knuppeldam" uitgesproken, waarover de raadsleden positief hadden afgestemd.
Normaal gesproken zou het college zich met de plannen van zijn voorganger uiteen moeten zetten. Ik heb het gevoel dat men de
plannen geruisloos heeft laten verdwijnen om zijn eigen oude plannen, betreffende bedrijventerrein/verbindingsweg nieuw leven te kunnen inblazen.
Het college schermt ermee om met de verbindingsweg en andere aanpassingen dé oplossing gevonden te hebben voor een verkeersluwe Middenstreek en een rustig dorpscentrum. Volgens hun plan zullen de bussen en het werkverkeer de nieuwe route nemen. Dit verkeer heeft dan een behoorlijk langere weg af te leggen als nu, dus meer verkeersbewegingen!!! Andere straten in het dorp moeten het bus- en bedrijvenverkeer dan opvangen.
Een autoluw dorpscentrum kan men natuurlijk vergeten. Het zware vrachtverkeer zal door het dorp blijven rijden, of heeft men voor de bevoorrading van winkel(s), hotels, horeca etc. een andere oplossing gevonden? Vanuit welke plek wil men de afvalcontainers en de glascontainer legen? Mogen bussen met passagiers voor de twee grote hotels in het dorpscentrum daar parkeren?
Normaal gesproken lost men een "verkeersprobleem" niet op om het gewoon naar een andere plek in het dorp te verplaatsen, waar nieuwe knelpunten zullen ontstaan.
Al maanden geleden had het college onder elkaar deze plannen besproken. Geïnformeerd werden de eigenaren van de banckspolder pas op 10 maart jl. Ook de gemeenteraad werd pas recentelijk hierover ingelicht. De eerste vragen werden tijdens de raadvergadering van 21 april gesteld. Duidelijke antwoorden kwamen er niet.
Het maandenlange achterhouden van informatie, die voor iedereen zo belangrijk is, staat haaks op de voornemens/beloftes, vastgelegd in het "startdocument 2018-2022" onder "samen aan de slag". Hierin werd o.a. besloten om de bevolking veel meer bij de eilander politiek te betrekken. Normaal gesproken...
Ik vraag me af hoe men met een goed geweten een weg wil aanleggen door het laatste stuk banckspolder, waar weidevogels nog een schuilplaats vinden kunnen en waar grassoorten en andere planten nog gewoon mogen groeien. Er zal niet alleen een bijzonder stuk natuur verloren gaan, maar ook de prachtige entree naar het dorp zal tot het verleden behoren - en dat alles terwijl de Vereniging Boerenbelang Schiermonnikoog subsidiegeld gaat besteden o.a. in de ontwikkeling van biodiversiteit in de rest van de banckspolder.
Christa Christmann
voor Dorpsbode nummer 10 (15 mei 2020)
Bedrijventerrein
De groei en ontwikkeling van Schiermonnikoog gaat gestaag en overwegend in samenhang met natuur, het dorp , betrokkenheid en draagvlak van de eilanders. Tenminste dat zou als een vanzelfsprekendheid moeten zijn in een kleine gemeenschap waar overleg, korte lijnen, saamhorigheid en zorg voor de schoonheid van het eiland hoog in het vaandel staan.
Toch doemen er nu ontwikkelingen op die geen recht doen aan het tijdig en transparant delen met raad en eilanders en zorg voor de schoonheid van het eiland.
Buitenproportionele plannen van het College van B&W dreigen tot het ontstaan van een verstedelijkt beeld van de ZW-zijde van het dorp met alle gevolgen van dien:
- Uitbreiding van het bedrijventerrein aan het Melle Grietjespad, een nieuwe busremise en een verbindingsweg daar naartoe vanaf de Reeweg / Heereweg.
- Het laatste karakteristieke beeld van de oude beschermde dorpskern: de Voorstreek, Binnendijken en Vierhuizen, wordt hiermee aangetast en aan het zicht vanuit de Banckspolder onttrokken. Bewoners aan de Voorstreek met de karakteristieke overtuinen gaan uitzicht en zichtlijnen verliezen.
- Uit betrouwbare bronnen blijkt dat bij de geplande busremise 5 tot 6 bussen buiten staan, mogelijk onder een afdak, waardoor een verstedelijkt beeld ontstaat die in het open landschap niet thuis hoort. De planvorming van de busremise aan de Knuppeldam was overigens al in 2017 afgerond. Als daar een enkel knelpunt zou bestaan voor de woningbouw ( bij vaststelling in 2017 niet aan de orde ) is dit oplosbaar.
- Door de uitbreiding van het bedrijventerrein aan het Melle Grietjespad wordt de naastgelegen boerderij en recreatievoorziening verder ingesloten. Bovendien komt hiermee het biodiversiteitsplan ondersteund door de gemeenteraad en college in gevaar. Door verlies aan grond en het ontnemen van uitbreidingsmogelijkheden van het agrarisch bedrijf is het plan in strijd met het Structuurplan 2005 waarin “versterking en handhaving van agrarisch cultuurlandschap met de aanwezige natuurwaarden” als gewenst beleid wordt genoemd.
Verder zijn de plannen voor het bedrijventerrein ook in tegenstelling met het Structuurplan 2005 als het gaat om het streefbeeld : “behoud natuurwaarden en open karakter van het gebied” en “alleen sprake mag zijn van ingrepen als groot maatschappelijk belang is gediend”
Van groot maatschappelijk belang is echter geen sprake. Wie heeft belang bij deze ontwikkeling? Bedrijven met veel aan- en afvoer en verkeersbewegingen zouden beter aan de Veerweg gevestigd kunnen worden.
Het deels autoluw maken van het dorp kan ook zonder de plannen voor uitbreiding van het bedrijventerrein. De bereikbaarheid van het dorp voor taxi’s, bezorgdiensten, aan- en afvoer van goederen en ontheffingen voor bouwbedrijven, installateurs, schilders zal echter blijven.
De coronacrisis heeft velen en met name het toerisme en de horeca zwaar getroffen. De focus van het College zou daar de komende twee jaar moeten liggen en niet bij een project waar beperkt belang en veel gemeenschapsgeld mee is gemoeid.
Jan Mewe
voor Dorpsbode nummer 10 (15 mei 2020)
voor Dorpsbode nummer 10 (15 mei 2020)