April 25, 2020

Ingestuurde post, Dorpsbode 73ste jaargang nummer 9, de niet ingekorte versie.

Busremise

Terwijl als gevolg van de coronacrisis veel eilandbewoners zich ernstig zorgen maken over hun gezondheid en inkomen en eilander bedrijven zware financiële klappen incasseren, gaat het politieke leven gewoon door. De gemeenteraad werd onlangs op de hoogte gebracht van een megaproject.
Een echt project met een echte reeds ingehuurde projectleider. De kostenteller is dus al gaan lopen en de vraag is uit welk potje dit project betaald gaat worden. Bij mijn weten heeft de raad hier nog geen budget voor beschikbaar gesteld.
Het project bestaat uit een aantal onderdelen. Daarvan zijn de aanleg van een verbindingsweg tussen het Melle Grietjespad en de Reeweg en de uitbreiding van het bedrijventerrein aan het Melle Grietjespad oude bekenden. Deze plannen sneuvelden in 2012 al bij gebrek aan maatschappelijk draagvlak en grote financiële consequenties voor de gemeente (lees: burgers). Nieuw is de verplaatsing van de geplande busremise naar het bedrijventerrein aan het Melle Grietjespad met annex daaraan het autovrij maken van het gebied van de Middenstreek, Reeweg en Nieuwestreek.
Waarom de busremise niet meer op de locatie aan de Knuppeldam wordt gevestigd, zoals een meerderheid van de raad in oktober 2017 voor ogen had, is onduidelijk. Op aanraden van een onafhankelijke ambtelijke projectgroep (provincie en gemeente), die een vijftal locaties had onderzocht en de voorkeur had uitgesproken voor de locatie Knuppeldam, besloot de raad destijds unaniem dit advies te volgen. Het nieuwe gemeentebestuur (college) is blijkbaar van mening veranderd en de provincie lijkt hen lijdzaam te volgen.
Deze nieuwe en naar mijn mening onlogische locatie aan de westzijde van ons dorp betekent een totaal andere routing die het busbedrijf in de toekomst zal moeten gaan rijden.
De bestaande route stamt nog uit de 80er jaren en werd mede door Sieger Rozendaal ontwikkelt. Deze efficiënte route heeft zich decennialang bewezen en maakt, naast de tomeloze inzet van de chauffeurs, het mogelijk dat er jaarlijks meer dan 350.000 reizigers van en naar de boot worden gebracht en zorgt ervoor dat de exploitatie van het busvervoer winstgevend is. Deze aanpak levert tevens een onmisbare bijdrage aan het autoluwe karakter van Schiermonnikoog. Het goed functionerende busvervoer draagt bij aan minder verkeersbewegingen op het eiland door particulieren en taxi’s.
Door de bijkomende dwingende wens van het college om het gebied Middenstreek, Nieuwestreek en Reeweg autovrij te maken is de aanleg van een dure verbindingsweg naar de busremise noodzakelijk, om zo de bussen uit dit gebied te weren. Een weg die door een laatste stukje Bancks Polder loopt dat nog redelijk onaangeroerd is en in de Cultuur Historische Verkenning vermeld wordt als het laatste overgebleven gebied waar dorp nog aan de polder grenst. Dit schaarse bezit zou je juist moeten koesteren.
Daar blijft het niet bij: Ook een niet geringe verbreding van het Melle Grietjespad (de rondweg wordt compleet) en andere infrastructurele aanpassingen binnen het beschermde dorp zijn noodzakelijk om het doel te bereiken.
Maar wat wil men uiteindelijk bereiken? Autovrij is een utopie in een gebied dat een bestemmingsgebied is. Wie kunnen een ontheffing krijgen?
Bewoners van dit gebied, winkeliers, de toeleveranciers die moeten laden en lossen, de postbezorger, de pakkettendienst, bouw- en installatiebedrijven die in het gebied aan het werk moeten, de gemeentelijk dienst, de hulpverleners en de politie. Ook de hotelbussen en taxi’s zullen gasten naar de eindbestemming blijven brengen.
Kortom: iedereen krijgt een ontheffing… behalve de bus.
Door de verandering van de busroute, zal de verkeersdrukte zich verplaatsen naar andere plekken in ons dorp. Wat dacht u van de kruising Badweg/Langestreek en Langestreek oost en Oosterreeweg. Daar kan men een forse toename verwachten.
Ik concludeer dat de verplaatsing van de busremise naar het Melle Grietjespad een slechte zaak. Het leidt tot een andere routing met langere - en dus duurdere - reistijden. De efficiënte en daarom winstgevende exploitatie van het busvervoer op Schiermonnikoog komt hiermee in gevaar. De dienstbaarheid aan de gast wordt fors verlaagd waardoor gasten gaan kiezen voor alternatieve vormen van vervoer.
Voor een gemeentebestuur zou de afweging van kosten en baten snel gemaakt zijn: het beoogde doel wordt niet behaald ondanks een groot financieel offer. Gemeenschapsgeld kan je beter benutten. Hopelijk valt het kwartje op tijd bij gemeente en provincie en stoppen ze deze nutteloze geldverspillende actie, en gaan ze door met het ontwikkelen en realiseren van de beste locatie voor de busremise: aan de Knuppeldam. En hebben ze zodoende respect voor de cultuurhistorische waarde van dat stukje Bancks Polder.

Harm Carrette

No comments:

Post a Comment