March 13, 2019

Draaicirkels

In de raadsvergadering van april 2020 vertelt het college van B&W voor het eerst aan de raad waarom zij kiest voor het Melle Grietjespad als de nieuwe locatie voor de busremise.
Van 'schuiven met bebouwingsvlakken' tot 'stikstof berekening op die locatie die zeer nadelig uitkwam'. Maar ook draaicirkels.
De huidige elektrische bussen waar Arriva mee rijdt hebben een draaicirkel van 20mtr. Op de huidige locatie aan de Oosterreeweg is het voorterrein inclusief Oosterreeweg en inclusief de parkeerstrook tot aan de berm 15mtr. Het lukt de chauffeurs al al die jaren om met deze 15mtr aan manoeuvreerruimte, de bussen in en uit het busremisegebouw te rijden. Volgens het college van B&W is dat een hele prestatie. In de stukken aan de raad van de raadsvergadering van 16 juni 2020 staat:
In een werkbespreking tussen provincie, Arriva en gemeente over het oorspronkelijke ontwerp blijkt dat de in de oorspronkelijke opzet ingetekende manoeuvreerruimte theoretisch kan kloppen, maar in de praktijk onvoldoende is. Er is minimaal 20 meter manoeuvreerruimte nodig. 
 
In de laatste werkbespreking op 13 maart 2019 wordt het 'plan van eisen' opnieuw toegelicht. Omdat alles opnieuw wordt benoemd wordt ook naar de draaicirkel gekeken. In de schetsen voor een nieuwe busremise is steeds van 15mtr uitgegaan, is er misschien meer nodig?... Arriva laat weten dat ze met 20mtr ook uit de voeten kan. Een wens die gehonoreerd wordt.
Ondanks dat de gemeente eenzijdig het contact verbreekt na deze werkbespreking in maart, wordt toch nog per telefoon door de gemeente bevestigd dat 20mtr geen probleem oplevert met woningbouwlocatie Oost. De projectsecretaris busstations van de provincie verwoordt het zo in zijn mail van 27 mei 2019 aan de beleidsmedewerker van de gemeente:
Op basis van een eerder telefonisch contact over onderstaande zaken heb jij bevestigd dat de extra 5 meter wel inpasbaar is. Hiermee houden wij dan ook rekening en wij gaan er dus vanuit dat de ruimte toereikend is en passend voor de gewenste busremise. Dit uitgangspunt zullen wij dan ook hanteren voor het vervolg. 
Dat vervolg zal er niet komen. Het college van B&W heeft de zinnen gezet op het Melle Grietjespad als nieuwe locatie voor de busremise. Op 27 augustus 2019 wordt de projectsecretaris busstations op de hoogte gesteld. Op 16 juni 2020 staat het als volgt in het voorstel aan de raad:
Bij de uitwerking van de locatie voor de busremise bleek meer ruimte nodig te zijn dan in eerste instantie was afgesproken. Dit betekent dat de busremise met de bijbehorende hinderzone dichter bij de nieuwe woningen komen. Het college heeft in 2019 uiteindelijk moeten constateren dat de komst van de busremise op de locatie Oost daarmee ten koste van de kwaliteit van de woningbouwlocatie gaat. Het college heeft daarom besloten om de locatiekeuze te heroverwegen.
 
De uitwerking waarover wordt gesproken zijn schetsen door de constructeurs van de provincie. U vraagt wij draaien. De schetsen zijn zeer divers. Ze zijn gemaakt voor bussen van 12mtr, voor bussen van 18mtr lang, voor gelede bussen en voor de open busremisen. Eind 2018 en begin 2019 laat de provincie een groot aantal van dergelijke schetsen vervaardigen. Het worden remisen die weinig met de maat van Schiermonnikoog van doen hebben. Een aantal van hen zijn zo diep dat ze tot op het terrein van woningbouwlocatie Oost lopen. Zou op enig moment voor een dergelijke remise geopteerd zijn, dan zou dat inderdaad betekend hebben dat de woningbouw in de knel kwam. Maar...
Er is geen moment geweest dat de gemeente of Arriva ook maar een seconde heeft gedacht dat een dergelijke remise op het eiland zou moeten komen. In het verslag van de werkbespreking van 13 maart 2019 staat het als volgt te lezen:
Het grotere ruimtebeslag van de nieuwste varianten is voor de gemeente ongewenst en voor Arriva niet noodzakelijk. De uitleg dat provincie de inrichting van de Remise zo flexibel mogelijk wil maken om in de toekomst ook ruimte te bieden aan een tweetal 18 meterse bussen is theoretisch en weinig realistisch aldus Arriva. De inzet van groter materieel legt juist beperkingen op qua dienstverlening. Nu kan desgewenst worden gesplitst in busdiensten. Dat wordt bij de inzet van groter materieel lastiger / onmogelijk. Gegeven de plaatselijke situatie op Schiermonnikoog is de inzet van een zestal 12 meterse bussen de meest optimale. Zowel in hoog- als laagseizoen. Tenslotte is er, gegeven het aantal schaderijdingen, geen noodzaak om het ruimtebeslag te vergroten om ‘vooruit’ in en uit de remise te rijden. Het is voor gebruikers (Arriva) acceptabel om éénmaal achteruit te steken (zoals dat nu ook het geval is). 
De gemeente verwoord het in een stuk aan de raad van de raadsvergadering van 16 juni 2020 als volgt:
In reactie op de tekeningen van de ontwerpers wordt in maart 2019 aangegeven dat deze plannen voor de gemeente niet bespreekbaar zijn. Het vertrekpunt blijft de oorspronkelijke opzet. Hierbij wordt door de gemeente ook aangegeven dat de infrastructuur op het eiland niet geschikt is voor bussen met een lengte van 18 meter.
 
 


 
Een van de eerste schetsen uit 2017 

Een gespiegelde schets uit 2018, iets meer achter de brandweer gesitueerd.


Een schets uit 2018 met de toegang op het oosten. Werkt ook met 18mtr bussen.


Over de top schets uit 2019. Een soort busplein-rotonde-stalling-schets.
 

Wederom over de top uit 2019. Een slank -en rank busplein-rontonde-stalling-schets.


Over de top open remise voor gelede bussen.


Remise zoals die terug te vinden is in het Bestemmingsplan woningbouwlocatie Oost.


Schets geinspireerd op werk van de constructeurs van de provincie.

Klik hier, hier, hier, hier of hier voor meer variaties op de busremise.